The lights - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Lotte Brinke - WaarBenJij.nu The lights - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Lotte Brinke - WaarBenJij.nu

The lights

Blijf op de hoogte en volg Lotte

15 November 2016 | Thailand, Chiang Mai

Nou.... dat was me het feestje wel gisteren! Maar laten we eerst beginnen bij het begin van de middag. We hebben te voet de stad verkend en zijn beide een beetje verliefd geworden. De stad telt ongeveer 4 miljoen inwoners en, hoewel nog steeds groot, is dus een aanzienlijk stuk kleiner dan Bangkok. Het verkennen van het oude stadscentrum is ook prima lopend te doen. Onderweg kom je, naast de standaard soevenierswinkels, fantastische restaurantjes en winkels tegen. Veel in een industriële stijl gemixt met hout, dus bijvoorbeeld; stalen frames met glazen ruiten, betonnen vloeren en houten banken. Of dan zie je ineens een grot-achtig pandje bekleed met groen en moet je een weg vechten tussen de lianen om ineens midden in een boekwinkeltjes te staan.

We zijn langs allerlei straatjes gelopen om uiteindelijk aan te komen bij het park van Chiang Mai. Een schattig stukje groen met veel bankjes, bomen, een riviertje, fonteinen en schattige bruggetjes. Ook leuk om te weten dat de gebouwen in Chiang Mai over het algemeen niet meer dan 4 verdiepingen hebben dus de skyline van de stad is meer lucht en bomen dan gebouwen. We hebben een mooi plekje in het park uitgezocht om heerlijk uit te rusten, maar zagen toen dat het al 5 uur was en we op moesten schieten. Het lantaarn festival zou om 7 uur beginnen en aangezien het gisteren al zo druk was bij het martkje vreesden we dat er op tijd moesten zijn om een mooi plekje te bemachtigen. Een verkoper op het marktje gisteren legde uit dat het 'Mass Lantern Release' festival privé is geworden en je daar kaarten voor moet kopen (ong 150 euro per stuk, maar dat was allang uitverkocht). De mooiste gratis plekken waren op de bruggen of langs de rivier die naast de stad loopt, maar echt overal in de stad waren er evenementen georganiseerd.

We hebben ons snel op de kamer omgekleed, en de souveriers van die dag achtergelaten, en zijn met de massa mee richting de brug gelopen. Jezus wat een drukte, toen al! Althans we dachten dat het druk was..... Tegen 6 uur hadden we een mooie plek bemachtigd midden op een grote brug. Het stond toen al helemaal vol. En dit was geen klein riviertje moet je weten! Denk eerder aan de Rijn en dan overal langs de zijkanten stond het vol met mensen. Wel heel gaaf hoor, want het was inmiddels al donker en iedereen liet bloemstukken te water met een brandend kaarsje erin. De rivier werd dus verlicht door bloemstukken.

Om 7 uur werden de eerste lantaarns aangestoken en onder flink gejuich en geklap de lucht in gelaten. Vanaf toen volgde er een eindeloze stroom van lantaarns die de lucht versierde. Het was ook nog eens volle maan én de sfeer was ontzettend gemoedelijk. Ik heb helaas alleen mijn mobiel mee als camera en de foto's en filmpjes die ik hiermee gemaakt heb doen het festival geen recht. Het is echt zo ontzettend gaaf om al die lantaarns de lucht in te zien gaan met daarop geschreven berichtjes door de mensen die ze loslaten. Wat een mooi gezicht zeg! Wij waren zwaar onder de indruk. Heel af en toe belandde er een lantaarn in het water of in de boom. Deze mensen werden dan vaak meteen uitgenodigd door een ander stel om mee te helpen hun lantaarn los te laten.

Het was wel bizar om te zien dat er ook nog verkeer over de brug probeerde te rijden. Je moet je voorstellen dat, tegen een uur of 8, alles maar dan ook echt alles bomvol stond met mensen. Toen we naar huis wilden kwamen we er ook nauwelijks doorheen. Herinneren jullie het filmpje van het marktje van gisteren? Nou dat lijkt er niet eens op! Het was echt wel 100 keer drukker dan dat! Af en toe viel er een brandende lantaarn iets naar beneden en dan ging iedereen uit paniek duwen terwijl niemand voor- of achteruit kon. Een paar duizend bezoekers bezoeken het "beperkt toegankelijk" betaalde evenement. Echter, miljoenen mensen bezoeken de stad om de diverse evenementen te bezoeken. Het is dus een complete chaos, maar ik ben zo blij dat ik er bij was! Echt zonder twijfel de moeite waard!

Vanmorgen zijn we de spullen weer bij elkaar aan het rapen en tegen 11 uur 's ochtends (over een uurtje dus) worden we opgehaald en naar Pai gebracht, een stad ongeveer 3,5 uur van Chiang Mai vandaan omgeven door rijstvelden. Life is good!

• 15 November 2016 - 17:37

Theo:

Hallo Lotte en Bram, ik heb gezegd, doar kriegt ze mien met nog geen tien peerde hen, maar als ik dit allemaal zo zie begin ik toch te twijfelen.
    Ik heb vandaag nog aan jullie gedacht, gezien het weer hier.Ik me uitsloven in de regen en jullie lekker genieten van al dat moois.
    Het is jullie gegund. Lotte je schrijft prachtige verslagen, echt een compliment.
    En Bram wanneer scheer je weer je baard.

Lieve groeten, Theo