Jungle book - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Lotte Brinke - WaarBenJij.nu Jungle book - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Lotte Brinke - WaarBenJij.nu

Jungle book

Blijf op de hoogte en volg Lotte

28 Oktober 2016 | Thailand, Bangkok

Dag 2 in Bangkok. Vroeg uit de veren, want we werden om 7 uur 's ochtends verwacht aan de andere kant van Bangkok voor 'Co van Kessels combi tour' ofwel een 5-uur durende fiets- en boottour door Bangkok. Ondanks het vroeg opstaan hadden we er beide enorm veel zin in!

Eenmaal aangekomen bij Co van Kessel werden er al vrij snel groepen gemaakt en fietsen verdeeld. Een mooie gele met mandje voorop. Onze goedlachse tourguide Pam legde kort uit dat we achter elkaar zouden fietsen met haar voorop en haar collega Poi achteraan. Iedereen sprong vol goede moed op de fiets en daar begon onze tocht door Bangkok. Hoe bijzonder! Bram en ik zijn het er beide over eens dat we Bangkok niet mooi vinden, maar wel indrukwekkend. We reden werkelijk overal doorheen; vismarkten, achtertuinen, restaurants, bloemenmarkten, we reden nog net niet door iemands woonkamer. Het interesseert ze daar ook allemaal niks.

We fietsten van Co van Kessel door de smalle straatjes van Chinatown, waar de intense geuren je het meest bijblijven, door naar de Pier. Hier stapten we met de fiets op de boot om zo de rivier over te steken. Eenmaal aan de overkant sprongen we weer op de fiets en fietsen we vrolijk verder. Af en toe maakten we een stop bij een tempel en kregen we een korte rondleiding. Na goed twee uur fietsen en bezichtigen sprongen we weer met de fiets op de boot voor een tocht door diverse kleine riviertjes steeds verder van het centrum vandaan. Echt bizar om te zien hoe slecht sommige huizen onderhouden worden en het contrast tussen grote villa's en 'drie planken die door een stukje touw bij elkaar gehouden worden' is gigantisch.

Wel mooi om te merken dat bijna alle inwoners vriendelijk lachen en zwaaien als je voorbij vaart/fietst. Zelfs als je ze bijna van de sokken rijdt op de enorm smalle paadjes binnen en buiten het centrum.

Na ruim een half uur varen kwamen we in het westen van Bangkok ongeveer 10 km buiten het centrum. Wat een wereld van verschil! Hoewel er in Bangkok redelijk veel bomen staan en mooi versierde huisjes is het merendeel erg grauw/grijs.
Maar hier was het alsof je midden in de jungle terecht komt. Fel groene palm- en bananenbomen aan beide kanten van het pad. Echt te gek! (Side note: toen onze tourguide Pam stopte zodat we mooie foto's daar konden maken had ze als suggestie om iets verder tussen de bomen te gaan staan om zo het mooiste shot te kunnen maken. Hiervoor moest je wel over een smalle boomstam boven een slootje balanceren. Maar ze liet wel even zien hoe dat moest. Gevolg? Nog niet kopje onder, maar wel een zeiknatte (en niet meer zo fris ruikende) Pam. De groene blaadjes zaten zelfs op haar gezicht. Stiekem ontzettend grappig en ze moest er zelf ook wel om lachen. Niet zo hard als Poi, die deed het zowat in zijn broek en maakte de ene foto naar de andere.

Na de jungle, via een tocht door de chique buitenwijk voor the rich and famous, kwamen we bij een restaurantje uit aan het water. Hier gingen we zitten voor onze lunchpauze. Misschien wel leuk ter vergelijking: een villa in de 'chique' wijk waar we doorheen fietsen kost gemiddeld zo'n 2 miljoen Baht, ofwel 50.000 euro. Dit is echter een schijntje van de prijs wat je voor een zelfde soort huis betaald in het centrum van Bangkok, namelijk 20-25 miljoen.

Anyway; de lunch bestond uit rijst met gekruide kip, gestoomde groente, soja-kippensoep en meloen als toetje. Iedereen at alsof ze al dagen niks gegeten hadden, maar we hadden er dan ook al 30 kilometer opzitten. Na de lunch stapten we weer in de boot en vaarden we terug naar de grote rivier en uiteindelijk naar Co van Kessel. Weer een ervaring rijker en ook echt een aanrader!

• 28 Oktober 2016 - 13:19

Monique:

Weer erg leuk om te lezen!
    Ik ga de verslagen ook weer voor de oma's uitprinten.
    Ook zij vragen regelmatig of we al wat van jullie hebben gehoord.
    Veel liefs, xx