Quarantine - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Lotte Brinke - WaarBenJij.nu Quarantine - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Lotte Brinke - WaarBenJij.nu

Quarantine

Blijf op de hoogte en volg Lotte

06 December 2016 | Cambodja, Kâmpôt

Wellicht bent u zojuist van uw stoel gevallen. Ik kan me ook goed voorstellen dat u, als trouwe lezer, de afgelopen twee weken vaak met de gedachte heeft gespeeld om uw abonnement op te zeggen. Wij willen u dan ook van harte bedanken voor uw geduld en het vertrouwen in een goede afloop. Als blijk van dank bieden wij u dit verslag aan, met een extra alinea ter compensatie. (Zeg maar nee dan krijg je er tw..... acht?!)

Het verslag

Er valt eigenlijk weinig te vertellen over de afgelopen twee weken... geintje natuurlijk. Ik was gebleven bij de tempels in Siem Reap, Cambodja. We zijn 's ochtends bij het hostel daar opgehaald en via een korte stop in de hoofdstad, Phnom Penh, naar het zuiden gereden. Sihanoukville is de naam van het plaatsje waar we twee dagen zouden verblijven. Deze rit heeft ons beide niet echt goed gedaan, want eenmaal aangekomen in Sihanoukville hadden we beide buikgriep en koorts. Ik zal jullie de details besparen, maar we hebben in ieder geval twee dagen op bed gelegen. Gelukkig voelde Bram zich toen weer goed. Bij mij was de koorts wel iets gezakt, maar helemaal lekker voelde ik me nog steeds niet. Toch maar besloten om verder te gaan, aangezien het eiland (onze volgende stop) Koh Rong op nog geen uur varen lag. Een prachtig eiland dat ons deed denken aan het Thaise eiland Koh Tao. Echter, qua voorzieningen lag het echt 20 jaar achter. Zo was er op het eiland geen riolering, slechte Wifi verbinding en de lampen gingen veelal 's avonds uit.

Wij verbleven in het strandtentje Police beach, zo'n 20 minuten lopen vanaf de pier, aan het strand met dezelfde naam. Het primitieve hutje, wat enkel uit een aantal planken bestond, was niet echt de meest ideale plek om buikgriep en koorts te hebben, want dit was inmiddels weer volop teruggekeerd. Als de buren naar het toilet moesten dan kon je fijn meegenieten, want het was een grote open hut met een paar planken als 'scheidingswand'. Ook hier heb ik een volle dag plat op bed gelegen. De temperatuur op het eiland (38 graden) lag aanzienlijk lager dan de temperatuur van mijn hoofd. De tweede dag op het eiland, nog steeds hondsberoerd, zijn we er maar wel even op uit gegaan. We zijn langs het strand gelopen en hebben onze handdoek op 'Freedom beach' neergelegd. Hoewel de Thaise eilandjes wel echt onze voorkeur hadden, was het niet te ontkennen hoe mooi helder het water hier was en hoe zacht het witte zand voelde aan je voeten.

Er was onder water ook genoeg te zien. Gigantische zee-egels, Nemo's vriendjes, plankton en krabben waren veelvuldig aanwezig. Toch waren deze dieren niks vergeleken bij de top attractie van het eiland: puppy's! Het leek wel alsof elke hond op dat eiland pas bevallen was, want het stikte ervan. Als je als kerel je vriendin daar kwijt was, dan hoefde je maar op 1 plek te kijken. Wat een schatjes zeg! Telkens als we er langs kwamen liep Bram, met een diepe zucht, al naar de dichtstbijzijnde stoel heen omdat hij wist dat het wel even kon duren voordat we daar weg zouden gaan. De koorts zakte gelijk weg. Ik heb nog getwijfeld om er eentje te adopteren onder het mom van "op dokters advies", maar party-pooper Huls hield me tegen.

Na twee dagen op het eiland zijn we teruggekeerd naar het vaste land. Onze volgende stop was het knusse koloniale dorpje Kampot. Ons hotel lag midden in de stad en was erg schoon en het personeel erg vriendelijk. Vooral het plafond was onze kamer was erg indrukwekkend. Hier heb ik dan ook zeker 4 dagen aandachtig naar lopen kijken. Je raadt het al: de koorts was in volle kracht terug. Doordat ik anderhalve week geen eten binnen heb gehouden had ik uitdrogingsverschijnselen. Dit zorgde er vooral voor dat mijn hoofd 3 dagen op knappen heeft gestaan. Wat was ik beroerd zeg! En Bram maar heen en weer rennen naar de Apotheek. We wilden bijna een bezoekje aan de dokter plannen, toen mam (via Monic) met het idee kwam om zoutoplossing te proberen. Twee dagen later was ik zo goed als opgeknapt! Daarnaast natuurlijk erg veel water gedronken en cola voor de maag.

Toen ik eindelijk weer opgeknapt was hebben we een scooter gehuurd en zijn we naar (en door) het Bokor National Park gereden. Dit ligt vlak naast Kampot. Wat een heerlijk gevoel om weer buiten te zijn. Ik had wel enorme spierpijn overgehouden van het bedliggen, maar dat mocht de pret niet drukken. Omstebeurt (!) reden we op de scooter door het park heen. Een prachtige route door de gigantische bergen van Bokor met als kers op de taart een bezoekje aan Bokor Hill Station op de top van de berg. Een oud Frans koloniaal gebouwtje bedoelt om de hitte en vochtigheid te kunnen ontvluchten. Het gebouw heeft diverse oorlogen doorstaan (waaronder de Tweede Wereld oorlog) en ik vond het echt prachtig. Ik: "hoe ontzettend gaaf is dit gebouw en de manier waarop het licht de betonnen muren raakt. De indeling van het gebouw, de sfeer als je door de verlaten kamers loopt en dan het fantastische uitzicht over het zuiden van Cambodja". Bram: "het is gewoon een oud leegstaand gebouw".
En dan moet je de rest van het park nog bezoeken....

Zo hebben we ook een bezoekje gebracht aan een tempel op het park en een waterval. Gaaf om te zien, maar we genoten beide vooral van het rondrijden op de scooter. Was het in Kampot nog dik in de 30 graden (richting de 40), in het park lag de temperatuur rond de 15 graden. Echt aanzienlijk lager en behoorlijk fris! Zeker omdat we met een scooter over de bergen jaagde. Maar een heerlijke verwennerij na de dagen op bed. Een enorm leuke dag gehad dus! Ook het rijden van Kampot naar het park was geweldig, want je ziet onderweg echt van alles. Puppy's, een man die stond de vissen in een slootje met 5 cm water, arbeiders die op een rij lagen te dutten in een hangmat, kinderen van 9 die zelfstandig op scooters rondrijden: je kunt het zo gek niet bedenken.

De laatste dag in Kampot hebben we het plaatsje lekker verkend. Als je goed kijkt zijn er genoeg leuke winkeltjes en restaurantjes te vinden. Wel weer veel Europese prijzen te vinden in dit plaatsje, maar erg leuk om doorheen te lopen of een drankje te drinken. Een (gelukkig) mooie, positieve afsluiting van onze trip vol tegenslagen in Cambodja.

  • 06 December 2016 - 13:06

    Jos En Miriam:

    Lieve Lotte en Bram,

    Wat een mooie belevenissen weer!
    Balen dat jullie ziek zijn geweest en jij behoorlijk Lot.
    Gelukkig ben je weer opgeknapt dus weer genieten van al het moois.
    Veel plezier nog.

    Liefs Jos en Miriam
    Xx

  • 06 December 2016 - 19:58

    Lotte P:

    Ik had inderdaad al bijna m'n abonnement opgezegd. Maar ben blij om weer wat te lezen! Wat balen Lot dat je zo ziek bent geweest! Nu inderdaad weer lekker genieten! En omg, die puppy's!!!!

    Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Actief sinds 18 Okt. 2016
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 10998

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2016 - 24 December 2016

Zuid-Oost Azië 2016

Landen bezocht: