Crocodile dundee - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Lotte Brinke - WaarBenJij.nu Crocodile dundee - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Lotte Brinke - WaarBenJij.nu

Crocodile dundee

Blijf op de hoogte en volg Lotte

09 December 2016 | Vietnam, Nha Trang

De busreis van Ho Chi Minh naar onze volgende bestemming Mui Né (bij Phan Thiet) was echt fantastisch. Ten eerste bestaat de bus uit 32 ligstoelen (ja dat lees je goed): drie rijen breed en twee rijen hoog. Inclusief een nat doekje, flesje water en dekentje. In het begin erg wennen, want het is redelijk krap om in de stoel te klimmen en de gangpaden erg smal, maar als je toch uren in een bus moet zitten dan verkies is deze bus boven de Arriva. Naast de ligbus was vooral het uitzicht erg bijzonder. We reden bijna de hele weg door de bergen en langs de zee. Je kon enorm ver over de zee kijken en aan de linkerkant had je eerst gigantische zandduinen, wat haast de woestijn leek. De rest van de reis keek je uit op ontzettend groene velden met bergtoppen die in de wolkenmassa verdwenen. Zeker geen straf! Het enige nadeel aan deze 6 uur durende trip was het gebrek aan een plaspauze. Menige vrouw was al naar de chauffeur gelopen voor een vriendelijk verzoek, maar kregen een wuivend handje als antwoord. Als je rug- en buikpijn krijgt omdat je zonodig moet is dat niet echt het antwoord waar je op hoopt. Gelukkig had hij na het zoveelste verzoek door dat het menens was en stopte hij, ietwat geërgerd, bij een tankstation. Die medewerker zal zich wel rotgeschrokken zijn van de stormvloed aan losgeslagen wild (wij dus) dat op hem af kwam rennen.

Om half 3 's middags werden we overgezet op een klein busje dat ons bij ons hotel afzette. Na onze spullen op de kamer te hebben gedropt, zijn we het plaatsje gaan verkennen. Een beetje een teleurstelling. Het plaatsje zelf was een kleine verzameling van vieze, stoffige kraampjes met dezelfde verrotte groenten en de 'baai' en het strand was grauw en lag vol plastic en dode vissen. We besloten om nog maar even een scooter te huren en wat verder weg te rijden. Hoewel de zonsondergang (merendeel verstopt achter de wolken) en de vele bootjes in de baai gaaf was om te zien, was er verder niks te beleven. We zijn naar het strand gereden (wat goed stond aangeschreven) om tot de conclusie te komen dat dit hem niet ging worden. Het was erg stormachtig weer en het strand was compleet verlaten. Dus ook geen restaurantjes, strandtentjes; helemaal niks. We hebben onze tweede nacht in Mui Né gauw geannuleerd en een busticket naar Nha Trang geboekt. Hier zitten we nu.

De reis van Mui Né hierheen was nog mooier dan naar Mui Né toe. We zitten hier midden in het regenseizoen dus het is erg bewolkt en af en toe valt er een bui (ondanks dat nog steeds wel erg warm). Dit betekent dat de silhouetten van de bergen erg gaaf afsteken tegen de donkere lucht. Ik heb enorm genoten! Als je richting Nha Trang rijdt, rij je door de bergen heen en over bruggen de rivieren over. Overal op de achtergrond steken er hoge bergen de wolken in een aan de rechterkant heb je constant zicht op de zee (met af en toe een eiland). De stad zelf oogde erg levendig en gezellig dus een goed begin.... was het niet dat het inmiddels keihard was gaan regenen. We reden, eenmaal in de stad, vlak langs ons hotel dus we renden na de chauffeur om te vragen of hij ons eruit kon gooien, zoals ze regelmatig deden voor de lokale bevolking, maar weer kwam dat handje en hij reed stug door. Dat werd een taxi bestellen in de stromende regen dus.

Bij aankomst in ons hotel werden we vriendelijk ontvangen en naar onze kleine, maar schone kamer gebracht. Voor 5 euro per persoon per nacht kun je ook niks meer wensen. We hebben een sushi restaurantje gezocht (omdat het hier veeeel goedkoper is dan thuis; lees 6 stukjes voor 1,50 euro) en zijn op tijd gaan slapen. De volgende dag zou het weer beter zijn dus wilden we graag naar een waterpark om de schade van Ho Chi Minh in te halen. Maar toen we zagen dat de entree 25 euro pp was hebben we dat gauw uit ons hoofd gezet. Misschien wat handige achtergrond informatie: dit deel van Vietnam stikt van de Russen. Je kijkt hier ook niet raar op dat alles (menukaarten, folders, winkelposters) in het Russisch staat. Helaas betekent dat ook dat het stikt van de winkels met echt leren tassen, krokodillenleer wel te verstaan evenals struisvogel. Ze (de krokodillen) hangen ook buiten op straat aan het spit. Je kunt ze goed herkennen, omdat... alles er nog aanzit. De volledige kop hangt erop, poten, staart etc. Vietnamesen eten blijkbaar alles op.

We hebben dus maar een scooter gehuurd en door de stad heen gereden. Ook hebben we Po Ngar (Cham tempels) bezocht. Leuk om te zien, maar vooral de weg ernaartoe was gaaf. De stad ligt aan de zee dus je rijdt langs de boulevard heen. Verder hebben we wat winkeltjes bezocht. Na een dag heb je de stad hier ook wel gezien, maar de sfeer is wel goed. We hebben 's avonds op de kamer afhaalsushi gegeten (keer wat anders) en een potje gekaart (guess who won.....).

Vandaag hebben we de spullen bij het hotel gelaten en we zitten momenteel in een klein cafeetje te lunchen. We worden om 6 uur vanavond bij ons hotel opgepikt en daar met de nacht(lig)bus naar het karakteristieke Hoi An gebracht, waar we morgenvroeg om half 7 (!) aankomen. Oef.